Opskrifter på mad og kager. Især kager. Mange kager. Jeg elsker at bage og lave mad, men hader når det kikser. Her vil jeg samle alle mine ynglingsopskrifter, samlet ind fra andre blogs, hjemmesider, bøger osv. Dog med lidt småændringer, da jeg har meget svært ved at holde mig 100% til en opskrift og også er lidt kræsen.

mandag den 20. januar 2014

Nøddetrekanter

Jeg har i lang tid haft lyst til nøddetærte. Jeg husker en smag og duft fra min til på fritidshjemmet, hvor jeg altid var at finde i køkkenet med hænder eller hovedet i bagefade og røremaskiner :-)

Jeg har endnu ikke fundet en opskrift på tærte som passer på min svage erindring, men jeg faldt over en anden FANTASTISK nøddelækkert.
Opskriften er selvfølgelig tilpasset min smag, men derfor skal disse skønne tøser selvfølgelig stadig have hele æren: Laura og Christine fra twin-food.dk

Denne fede, søde kage er nok på min top 5 over hele verdens lækkerier - Nåh ja, af dem jeg har smagt... Og det er ikke så lidt :-) Prøv selv!


Opskrift på ca. 16 trekanter alt efter størrelse.

DEJ
40 g. mandelmel
260 g. hvedemel
150 g. smør
85 g. sukker
2 spsk. vanillesukker
1 æg
50 g hasselnøddeflager

Saml det hele sammen med hænderne i en skål.
Beklæd et firkantet ildfast fad eller en lille bradepande med bagepapir.
Tryk dejen ud fadet i ca. 1½ cm tykkelse.
Stil på køl 20-30 minutter, mens du laver fyldet...

FYLD

90 g. smør
5 spsk. honning (ikke med top)
100 g. sukker
200 g. mandelsplitter (du kan evt. skifte 50 g. ud med hasselnøddeflager)

Evt. 100 g. god mørk chokolade


Smelt det hele sammen i en lille gryde. Hæld over den afkølede dej og bag i ovnen 20 minutter ved 190 grader varmluft.

Det sværeste er at vente til kagen er kold. HELT KOLD!
Skær den så i trekanter og dyp en af siderne i god mørk chokolade, gerne 70% og køl igen til chokoladen har sat sig.

SPIS SÅ LØS TIL DU SKAMMER DIG :D


Ingen kommentarer:

Send en kommentar