Opskrifter på mad og kager. Især kager. Mange kager. Jeg elsker at bage og lave mad, men hader når det kikser. Her vil jeg samle alle mine ynglingsopskrifter, samlet ind fra andre blogs, hjemmesider, bøger osv. Dog med lidt småændringer, da jeg har meget svært ved at holde mig 100% til en opskrift og også er lidt kræsen.

søndag den 19. januar 2014

Sagde du so?!?

Nej stegeso... Eller støbejernsgryde med låg kan også med fordel bruges til denne opskrift.
Jeg er helt hooked på dette "grydebrød" og har på ubestemt tid, lånt svigermors stegeso.

Opskriften er fra Magasinet MAD! men der findes utallige udgaver af det. Prøv bare at google "Verdens bedste brød" ;o)





Ingredienser:

5 g. gær (på størrelse med en stor ært)
5 dl. koldt vand
7 dl. hvedemel
2 dl. grahams- eller fuldkornshvedemel
1 dl. havregryn
3 tsk. salt
3 tsk. sukker

Vandet kommes i en stor skål og gæren opløses heri.
Tilsæt resten af ingredienserne og bland det hele sammen med en gaffel. Det skal ligne tyk havregrød.
Kom låg eller tætsluttende film på skålen og sæt til hævning på køkkenbordet i mindst 12 timer.

Kom din stegeso i ovnen og tænd på 250 grader varmluft. Efter ca 20 minutter tages stegesoen ud, drys lidt mel i bunden og hæld dejen i. På med låget og ind i oven i 35 minutter.
Herefter skrues ovnen ned på 220 grader varmluft og låget tages af. Bag færdig i 15 minutter.

Brødet tages ud og afkøles på en rist. Du må have lidt tålmodighed. Skærer du i det mens det er for varmt klasker det lidt sammen :(

...Men det er ventetiden værd!

Velbekomme :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar