Opskrifter på mad og kager. Især kager. Mange kager. Jeg elsker at bage og lave mad, men hader når det kikser. Her vil jeg samle alle mine ynglingsopskrifter, samlet ind fra andre blogs, hjemmesider, bøger osv. Dog med lidt småændringer, da jeg har meget svært ved at holde mig 100% til en opskrift og også er lidt kræsen.

mandag den 11. marts 2013

Klassiker på ny

Vi var hjemme hos min Mor i sidste uge og der fik vi, foruden alt for meget frokost, en lækker kiksekage. Ja, utroligt nok, så var den ikke lige så kvalmende som jeg husker den.
Hun havde lavet den med Kærgården, istedet for palmin og det gjorde bare at den var mere chokoladeagtig. Dog blev den hurtig "varm", så derfor vil jeg nu præsentere jer for min udgave -Og i et nyt format.

Byd velkommen til min Kiksekage-Cupcake.


Okay okay, der er ikke meget cupcake over den og den er stadig lidt vammel. Men sammen med en syrlig frosting, lidt sorbet eller nogle friske bær, kunne den blive rigtig fin.

Til 7-9 "cupcakes" skal du bruge:

150 g smør. Rigtig smør.
300 g chokolade min. 70%
1 dl flormelis
2 past. æggeblommer
28-36 Mariekiks
7-9 store papir-muffinsforme
Evt. lidt friskpresset appelsinsaft

Smelt smør og chokolade i en gryde. Pas på massen ikke bliver for varm.
Rør til chokoladen er helt smeltet.
Tag gryden væk fra varmen. Tilsæt æggeblommer, flormelis og evt lidt appelsinsaft. Rør til ensartet masse.

Jeg har brugt Mariekiks. De passer ikke helt til papir-muffinsformene, så jeg har skåret de nederste to kiks til  (med en udstanser) og så brugt to hele kiks øverst hvor papirsformen er lidt bredere.
Papirsformen er de billige fra Rema1000 -de er elendige til almindelige cupcakes, men virker fint til dette.


Kom 1½.2 spsk. chokolademasse i bunden af formen.


Kom en af de små kiks ovenpå chokolademassen og pres den lidt ned.
Kom så 1½-2 spsk. chokolademasse oven på denne kiks og forsæt såleden med en lille og to store kiks.


Afslut med et lag chokolademasse.
Cupcakes'ne sætte i køleskabet et par timer, eller 20 minutter i fryseren.
Servér kolde.


Velbekomme :)

2 kommentarer:

  1. Det yderst kritiske kagetestningspanel er nu klar til at afgive dommen. Dette er en rigtig god lille kage. Perfekt størrelse og rigtig god smag. Dog kunne panelet godt tænke sig, at den var lidt sødere. Måske kunne man med fordel anvende 60% chokolade frem for 70%. Vi spiser gerne én en anden gang, men kun én mere kan man ikke klare!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for hjælpen med at teste.
      Den oprindelige opskrift var med 50% Chokolade, men blev alt for sød til min smag.
      Og ja een er rigeligt.

      Hvordan smagte den med appelsin?

      Slet