Opskrifter på mad og kager. Især kager. Mange kager. Jeg elsker at bage og lave mad, men hader når det kikser. Her vil jeg samle alle mine ynglingsopskrifter, samlet ind fra andre blogs, hjemmesider, bøger osv. Dog med lidt småændringer, da jeg har meget svært ved at holde mig 100% til en opskrift og også er lidt kræsen.

onsdag den 10. april 2013

Citron Cupcakes

Mmmmm smagen af sommer...
Jeg har længe villet lave nogle syrlige cupcakes med en sød topping og det flaskede sig jo perfekt, da jeg blev bedt om at lave lige netop den slags cupcakes til en børnefødselsdag.
Opskriften er oprindelig fra Martha Stewart, men jeg har tilpasset den, så den passer til danske mål og min smag :D

Citron Cupcake med fyld af lemoncurd og vanillemeringue-frosting



Lemoncurd:
2 past. æggeblommer
Skal af ½ citron
Saft af 1 citron (30 ml)
55 g sukker
25 g koldt smør
Et nip fint salt

Cupcakes (ca. 12 stk):
110 g blødt smør
220 g sukker
2 æg
2 tsk vanille
Skal af 1½ citron
1 spsk citronsaft
1½ dl kærnemælk (evt. alm. mælk)
250 g hvedemel
1½ tsk bagepulver
Et nip fint salt

Meringue-Frosting:
175 g sukker + 1 spsk sukker
1 vanillestang
3 past. æggehvider
0,8 dl vand

Tænd ovnen på 170 grader varmluft
Start herefter med at lave curd'en.

Rør, æggeblommer, fintrevet citronskal, citronsaft og sukker, sammen i en tykbundet kasserolle.
Småkog massen over medium varme i 8-10 minutter til massen dækker bagsiden af en træske (ca. 72 grader).
Fjern kasserollen fra varmen og tilsæt salt og smør. Rør til ensartet masse.
Hæld curd'en, gennem en sigte, ned i en lille skål og dæk den til med husholdningsfilm. Filmen skal ligge helt nede på curd'en, så den ikke trækker skind. Sættes på køl til senere. 

Bland mel, salt og bagepulver sammen i en skål.
Pisk sukker og smør sammen, i en anden skål, til det er lyst og luftigt.
Tilsæt æggene, et ad gangen og pisk godt mellem hver.
Kom vanille og citronskal i massen og pisk videre.
Hæld skiftevis 1/3 tørre ingredienser og kærnemælk + citronsaft, mens dejen røres ensartet mellem hver gang.
Kom den færdige dej i muffinsforme og bag i 20-25 minutter.
Lad kagerne afkøle på en rist.

Mens kagerne afkøler (og dufter i hele huset) laves frostingen.
Det er jo faktisk bare en marengs, som man kan smage til på utallige måder.

Hviderne piskes skummende og sukkeret tilsættes. Pisk til stift.
Imens laves en sirup af sukker og vand. Kog op i en lille kasserolle til massen bliver 110 grader.
Hæld langsomt siruppen ned i skålen med de stive hvider. Hæld ned langs siden af skålen i en tynd stråle, mens der piskes på medium-høj kraft.
Herefter skal marengsen piske videre til massen er HELT afkølet. Mærk i bunden af skålen og så er den klar til brug. Vanillestangen flækkes, kornene skrabes ud og vendes i massen.
Det anbefales at lave denne frosting på en køkkenmaskine :o)

Så er vi klar til at "samle" kagerne. Jeg glemte at komme lemoncurd'en i, så jeg måtte fjerne min frosting igen BAAAHHH!! HUSK FYLDET :D



Der skæres en lille top ud af cupcaken og så fyldes der ca 1 tsk lemoncurd i hullet. Derefter sprøjtes frostingen på og den kan evt. brændes lidt med en køkkenbrænder (se øverste billede).

VOILA! ...Og så må det gerne blive sommer!

1 kommentar:

  1. et lille fif til at lave hul til fyld, er at en æbleskrogs udhuler er optimal. Det går hurtigt og er nemt :)

    SvarSlet