Opskrifter på mad og kager. Især kager. Mange kager. Jeg elsker at bage og lave mad, men hader når det kikser. Her vil jeg samle alle mine ynglingsopskrifter, samlet ind fra andre blogs, hjemmesider, bøger osv. Dog med lidt småændringer, da jeg har meget svært ved at holde mig 100% til en opskrift og også er lidt kræsen.

tirsdag den 2. april 2013

Meal in a jar

Jeg faldt over denne "dille" på Pinterest som så meget andet.
Konceptet handler i bund og grund, bare om at forberede en masse måltider og så komme det på glas -dog i en sådan rækkefølge at alle ingredienserne holder sig friske, knasende og som nylavet. Jeg henviser selvfølgelig til diverse salater, frugt og grønt, som hurtigt smatter sammen til ukendelighed i en tupperware-bøtte.
Jeg er hoppet på denne "dille"! Jeg tænker at det er en god mulighed, for mig, at få sunde, afmålte måltider i løbet af dagen. Jeg har en tendens til, bare lige at nuppe en bolle med ost eller en leverpostegsmad og det gør altså en forskel for mit humør (og min sukkertrang) om jeg spiser sundt i løbet af dagen - så nu er jeg gået i gang med min kostændring.

Jeg vil løbende uploade sunde, mættende salater og andre "Mealt in a jar" retter, men først skal der lige anskaffes nogle "jars". Ikea har nogle fine patentglas, men jeg er mere til dem med skruelåg (man kan jo bruge syltetøjs- og rødbedeglas). Jeg har købt disse i Kvickly.



Jeg har købt et på 1 liter og et på 0,5 liter. Det lille glas er perfekt til en frokost, så dem skal jeg har nogle flere af. Det store vil nok passe sig bedre til et aften-måltid. Ikke fordi jeg skal spise meeeget mere, men hvis der skal være plads til store stykker grøntsager, kartofler eller kød, så fylder det jo lidt mere.
Jeg skal også skaffe mig nogle glas på 0.25. De er gode til mellemmåltider, frugt o.lign. Men som sagt, så kan man jo bare bruge et syltetøjsglas.

Sådan bør du pakke dit måltid:




Billedet ovenfor er faktisk min frokost i dag. Perfekt mængde. 
Bulgur med diverse grønt, spækket med krydderurter og dressing lavet på Skyr.

Sådan så det ud på min (ret så store) tallerken:


Nu vil jeg gå i køkkenet og lave klar til de næste dage. Salaterne kan holde sig 3-5 dage på køl, alt efter indhold.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar