Opskrifter på mad og kager. Især kager. Mange kager. Jeg elsker at bage og lave mad, men hader når det kikser. Her vil jeg samle alle mine ynglingsopskrifter, samlet ind fra andre blogs, hjemmesider, bøger osv. Dog med lidt småændringer, da jeg har meget svært ved at holde mig 100% til en opskrift og også er lidt kræsen.

lørdag den 9. marts 2013

Multitasking

Mens jeg sidder i sandkassen på legepladsen, kan jeg da lige skrive lidt. Martin og Clara laver sandkager og Colin sover. PERFEKT!

Jeg tænkte på at smide min, næsten nyerhvervet, bolleopskrift på. Jeg laver faktisk ikke andre slags end disse, men de kan også varieres i det uendelige.

Koldhævede grovboller - 12 stk.

12, 5 g gær
5 dl koldt vand
0,5 tsk salt
350 g hvedemel
300 g blandet groft mel f.eks. Rugmel, fuldkornshvede, speltflager, havregryn osv.

Jeg blander gerne 3-4 slags mel og lidt kerner eller en revet gulerod. Det vigtigste er bare at størstedelen af bollerne består af hvedemel.

Opløs gæren i vandet og tilsæt de resterende ingredienser. Det er bedst på køkkenmaskine, da det skal "æltes" godt igennem og det er altså en klistret masse.
Kør den i 10 minutter på lav-medium hastighed.
Dæk skålen til med wrap og sæt i køleskabet til næste dag (min. 12 timer).
Tage skålen ud af køleren næste morgen. Sæt bollerne med to skeer, direkte fra skålen, på en bageplade med bagepapir. Tænd ovnen på 200 grader varmluft og lad bollerne hvile til ovnen er varmet op (10-20 min.)
Bag bollerne i 12-15 minutter og lad dem afkøle på en rist.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar