Opskrifter på mad og kager. Især kager. Mange kager. Jeg elsker at bage og lave mad, men hader når det kikser. Her vil jeg samle alle mine ynglingsopskrifter, samlet ind fra andre blogs, hjemmesider, bøger osv. Dog med lidt småændringer, da jeg har meget svært ved at holde mig 100% til en opskrift og også er lidt kræsen.

fredag den 22. marts 2013

Say cheese

Mine unger elsker ost. Og ikke bare Ostehaps og Den leende ko, men alt mild ost lige fra Emmentaler til Parmasan. Og det kan både jeg og Martin også. Især i mad.

I går lavede jeg så lige en tærte ud fra fri fantasi og den var super god. selv Clara spiste et helt stykke -Det er altså revolutinerende, især når der er "grønne blade i", som hun så fint siger.



Ja yndig er den ikke, men det var jo også bare en helt almindelig torsdag, hvor der lige skulle smækkes noget sammen. Og smagen er jo vigtigst :D Jeg forbagte ikke dejen først, men det bør man nok gøre, da tærten blev lidt blød i bunden.

Ingredienser:

1 rulle færdig tærtedej :D
120 g friske spinatblade, skyllet grundigt
2 fed hvidløg, presset
1 løg, i små tern
En klat smør
½ tsk revet muskatnød
½ dl fløde
5 æg, sammenpisket
3 håndfulde revet ost (parmasan, emmentaler og cheddar) - ja sorry, jeg fik ikke vejet det af :)
1 pose pinjekerner, ristet

Tænd ovnen på 200 grader varmluft.
Svits løg og hvidløg sammen med smørret i en gryde.
Kom spinatbladene ned i gryden og rør rundt til de er faldet sammen. Tilsæt fløden og revet muskatnød og bland det hele sammen.



Kom tærtedejen i en smurt form og prik bunden med en gaffel, bag evt. 5-10 minutter inden fyldet tilsættes.
Fordel det afdryppet spinat i formen. Drys med halvdelen af osten.
Bland æggene sammen med det resterende fløde fra gryden og hæld over osten.
Slut af med resten af osten og de ristet pinjekerner.


Bag i ovnen i 20-30 minutter. Og server med blandet salat til.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar