Opskrifter på mad og kager. Især kager. Mange kager. Jeg elsker at bage og lave mad, men hader når det kikser. Her vil jeg samle alle mine ynglingsopskrifter, samlet ind fra andre blogs, hjemmesider, bøger osv. Dog med lidt småændringer, da jeg har meget svært ved at holde mig 100% til en opskrift og også er lidt kræsen.

lørdag den 23. marts 2013

Jordskokkesuppe

Martin er ellers ikke til suppe, men lige siden vores venners fantastiske bryllup er dette blevet en af herrens ynglingsretter. Den er fyldig, fløjlsblød og mættende. Ja og så smager den jo selvfølgelig godt, hvis man kan lide jordskokker.

Du kan roligt lave en kæmpe portion og så fryse det ned, inden der kommer fløde i. Så skal det bare lige varmes og så tilsættes fløde og "drys". Dejlig nemt i en travl hverdag.

Til 3-4 personer skal du bruge:

300 g jordskokker
1 æble
2 porrer (kun det hvide)
1 klat smør
1 liter hønseboullion (2 terninger+1liter vand)
1,5-2,5 dl fløde
Saft af 1/2 citron
Salt og peber

Drys:
1/2 æble, skrællet og skåret i små tern
Lidt mandelsplitter

Skræl jordskokkerne og æblet.
Skær porrer i grove ringe, æble og jordskokker i grove tern.
Sauter ovenstående med smørret i en stor gryde.
Tilsæt hønseboullionen og kog grøntsagerne helt møre.
Blend hele molevitten med en stavblender og kog suppen ind, så smagen er kraftig.
Tilsæt fløde efter behag og smag til med salt, peber og citronsaft.

Server med drys af æble og mandler. Det giver lidt bid i suppen ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar