Opskrifter på mad og kager. Især kager. Mange kager. Jeg elsker at bage og lave mad, men hader når det kikser. Her vil jeg samle alle mine ynglingsopskrifter, samlet ind fra andre blogs, hjemmesider, bøger osv. Dog med lidt småændringer, da jeg har meget svært ved at holde mig 100% til en opskrift og også er lidt kræsen.

fredag den 11. juli 2014

Jordbærkagetærtemazarin - Nemt og lækkert

Hvad er egentlig forskellen på en jordbærkage og en jordbærtærte??
Jeg ved det ikke men her er en lækker og nem opskrift på sådan een :)
Inspirationen kommer fra valdemarsro.dk - Tjek bloggen ud, den er FAB!



Jordbærkage/tærte med mazarinbund

Kagen bliver bedst i fast tærteform eller andet ildfast fad.

200 g. marcipan
50 g. sukker
200 g. smør
4 æg
50 g. mel
150 g. chokolade, mørk 55%
½ liter piskefløde
2 vanillestænger
4 spsk. flormelis
evt. vanillesukker
ca. 200 g. lækre danske jordbær
evt. 1 glas ribsgele

evt. hakket pistaschienødder og lidt hakket chokolade til pynt.



Varm oven op til 170 grader varmluft.
Marcipan sukker og smør røres til en ensartet masse.
Æggene tilsættes -et ad gangen.
Til sidst samles massen med melet.
Bages i et tærtefad. 25-35 minutter. Tjek ind i mellem, så den ikke bliver tør.

Imens hakkes chokoladen fint og jordbær skylles, nippes og skæres i halve..

Når mazarinkagen er taget ud af ovnen drysses den med hakket chokolade og afkøles på køkkenbordet.
Imens piskes fløden til skum sammen ved sukker og kornene fra vanillestængerne. Smag evt. til med ekstra vanillesukker og/eller flormelis.

Fordel skummen på den afkølede kage og pynt med halve jordbær.
Smelt ribsgelen langsomt i en slip-let-gryde og lad den afkøle lidt før du hælder den over jordbærkagen.

Pynt evt. med hakket pistaschienødder og hakket mørk chokolade. Det fik jeg ikke gjort i denne omgang, men det ser såååå fint ud.


God sommer!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar