Opskrifter på mad og kager. Især kager. Mange kager. Jeg elsker at bage og lave mad, men hader når det kikser. Her vil jeg samle alle mine ynglingsopskrifter, samlet ind fra andre blogs, hjemmesider, bøger osv. Dog med lidt småændringer, da jeg har meget svært ved at holde mig 100% til en opskrift og også er lidt kræsen.

fredag den 15. marts 2013

Kageforsøg

Jeg havde besluttet mig for at lave en tiramisu-cupcake. Men ikke som alle andre gør (basismuffin med macapone-frosting). Nej jeg VILLE have ladyfingers med i kagen.
Jeg har forsøgt med to basisopskrifter. Den første gik helt i kuk, måske fordi jeg hverken havde det ene eller det andet. Det er ret svært at bage uden hvedemel :D
De blev kylet ud!

I går havde jeg Clara hjemme fra børnehave. Hun ville holde fri med mor <3
Så udover at lave perleplader, spille spil, læse bøger og se tegnefilm, så skulle vi da også bage.
Clara spurgte om hun måtte prøvesmage chokoladen og jeg måtte jo pænt forklare hende at der ikke skulle chokolade i kaffe-kager. Hun ville lave Kajkager med chokolade og skumfiduser og de skulle være grønne. Så derfor skulle hun lige smage på chokoladen...
Javel sagde Mor og så gik vi i gang, med en aftale om at mor også skulle lave nogle kaffe-kager, mens hun smagte chokoladen til.

Så her er en basisopskrift på en cupcake. Den er ret kedelig i sig selv, men ideen er jo netop at man tilføjer flere ingredienser efter smag.

Til 10 cupcakes (det passer fint med 12 hvis du kommer lidt flere ingredienser i):

2 æg
125 g sukker
125 g smør, smeltet
½ dl mælk
125 g mel
1 tsk vanille
½ tsk bagepulver
½ tsk natron
½ tsk salt

Opvarm ovnen til 180 grader varmluft.
Bland alle ingredienserne og kom i muffinsforme.
Bag 12-15 minutter.



Claras Kajkager, som hun selv har dekoreret, er der så tilføjet lidt hakket chokolade og mini-skumfiduser. Derudover kom jeg lidt grøn pastafarve i, fra Kagebutikken, og så er de smurt op med Nutella og dekoreret med indfarvet fondant. Ja kønne blev de ikke, men Clara var meget stolt.

Opskriften på mine Tiramusu-cupcakes, må vente, da jeg ikke har frostingen helt på plads :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar